måndag 30 maj 2011

Arg, ledsen och jävligt förbannad!

Hur ska jag börja. Hur ska jag förklara.
Jag ska försöka fatta mig kort. Så kort det går.
Jag varnar redan nu för att texten i detta inlägg kommer att innehålla diverse hårda ord. Kanske kommer jag rentav hänga ut specifika företag.
Gilla det, håll med eller gilla det inte.

Försäkringar. Försäkringsbolag är ena riktiga svin. Likt iglar suger de musten ur oss. Jag skulle nog våga påstå att de lurar oss allihop på ett eller ett annat sätt.

Ni vet att Siri fick en tuff start här i livet. Att hon opererades som pyttebebis och att det varit en rad olika undersökningar sedan dess. Hon är den starkaste lilla människa som finns och allt har gått bra. Dock kommer hon alltid vara född med en skada. Även om ingen kan se det eller märka det idag är så fallet. Hon har opererats och det kan vi aldrig ändra på.
Siri är precis som alla andra barn, ingen gör skillnad på henne.
Men vänta här nu, det finns ju en kategori som gör en STOR skillnad på Siri mot andra barn.

Försäkringsbolagen, svinen, gör det. Hos dem är hon inte välkommen. Inte på något sätt.
De var så snabba på att ringa hem när hon var nyfödd. Så snabba på att sälja deras äckliga försäkringar. När jag sade att det blir nog svårt för oss att få en försäkring (jag jobbar ju själv nära ett försäkringsbolag och vet hur äckliga de är) svarade samtliga att "Nej då, ALLA barn får försäkring hos oss".
SKITSNACK!!! Vi fick inte försäkring någonstans. Inte ens med undantag för de skador hon haft. Jag fattar väl själv att vi inte kunde få något för det som redan skett, men hon kan väl bli sjuk som alla andra? Vi har till och med blivit nekade olycksfallsförsäkring hos alla. Om Siri ramlar och slår sig är hon alltså oförsäkrad. Om vi krockar finns inget skydd i form av försäkring. Om Siri får diabetes står hon utan skydd och ersättning.

Skandia försäkring var så snälla och sade att vi kunde teckna en olycksfallsförsäkring, men att OM det skulle hända något skulle vi förmodligen inte få ut ett öre eller få någon hjälp. De skulle då hänvisa till tidigare operation och hitta alla tänkbara själ till att inte behöva hjälpa. All heder till den säljaren som var så snäll och sade det till oss MEN jag ifrågasätter starkt hur man som människa kan jobba på ett sådant ställe om man vet att man lurar kunderna...
Moral? Etik? Sundhet?
Jag ifrågasätter starkt det beteendet!

Jag skulle kunna gå in på detalj och berätta om varje bolag, men det tror jag ingen orkar med att läsa.
Vi kan väl bara göra en slutsats och säga att försäkringsbolag är äckliga svin som diskriminerar oskyldiga små barn.
Ska dessa små gå utan försäkring resten av livet. Kanske kommer vi få en så småningom, men om något händer innan?
Har inte dessa barn fått lida tillräckligt? Har inte vi föräldrar haft nog med bekymmer?

Jag kommer ta ny kamp för detta, jag har tänkt på det så länge, men inte haft orken.
Vi är inte ensamma om detta problem. Det finns tusentals barn där ute som är oförsäkrade. Vem ska ta ansvar?
Frågan är bara hur jag når ut med detta?
Har ni där ute några förslag? Erfarenheter?

Ni vet att Fjonk är mitt allt. Att jag gör allt för henne (vem gör inte det för sitt barn).
Hur ska vi få en försäkring till vår prinsessa???

6 kommentarer:

  1. Fy fan! Jag blir helt förbannad och förstår att du känner dig ledsen och arg och maktlös. Jag tycker att det är skitbra att du skriver om det. Det finns säkert mååånga som har mött samma helvete som ni! Don't give up.

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Usch vad hemskt!!Att de får göra så! Men testa privatförsäkring (som jag har)? Jag använder DKV Hälsa, men sen finns det Euro Accident och flera andra. De kanske är bättre!?

    Pyssis på er!

    SvaraRadera
  3. Hur är det med förskolans försäkringar? "Alla" barn är försäkrade under den tid de är i förskolan, eller?
    Keep up the fighting spirit och kör hårt med dom jävlarna!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det där med försäkring under tiden i förskolan har vi inte fått några klarheter i. Det verkar som om något händer blir det tufft för oss ändå... Som sagt försäkringar är ett hellvete.

    Kram K

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer. Jag lovar att köra hårt med dem!!!

    SvaraRadera
  6. Hej lilla du! Vi har samma bekymmer med vår älsta. Wille fick andningsbesvär och astma till följd som liten varav vi inte fått teckna sjukdomsförsäkring...Kram Anna S

    SvaraRadera