onsdag 13 november 2013

Hon är min idol

Igår när jag hämtade Siri på förskolan fick jag höra om något som fick det att knyta sig i magen.
Hon hade blivit klämd i en dörr. Huvudet hade blivit klämt. Min första tanke var shunten!
Helvete! Hur hade det gått med shunten?
Siri berättade själv om hela händelsen och visade var det gjort ont och pekade dels precis på just shunten.
-Det gjorde jätteont på slangen mamma!
Klump i magen var det ja... Illamåendekänsla och inre panik och kaos skulle jag beskriva det som.
Det positiva i det hela var att min lilla flicka stod precis framför mig och verkade må bra. Just då fanns inga tecken på att något gått sönder eller blivit skadat.

Händelsen hade skett när Siri ville gå ut ur ett rum, men en pojke ville att hon skulle stanna. När hon ändå gick klämde han henne i dörren.

När vi kom hem ringde jag Siris läkare, men han var inte i tjänst. Jag fick prata med en sjuksköterska som skulle be honom ringa så snart han kunde idag, onsdag. Att träffa någon annan läkare, som inte är van vid just shuntar, kändes inte som något alternativ.
Jag märkte inget på henne på hela kvällen, men jag hade henne bredvid mig i sängen hela natten. Jag var vaken en gång i timman för att höra att hon andades, inte kräktes eller visade på några andra konstigheter.
I morse klagade hon på huvudvärk (men verkade inte alltför påverkad). Hon stannade givetvis hemma från förskolan och vi åkte till sjukhuset så fort läkaren ringde.
Efter undersökningar kunde vi åka hem igen. Läkaren tror inte att shunten blivit skadad efter att han känt på den, men vi måste vara extra observanta den närmaste tiden att hon inte börjar må dåligt.

Återigen visade Siri att hon är den mest tåliga lilla flickan. Inte ett ord på sjukhuset. Inte en protest.
Hon låter doktorn göra det han måste och hon ställer egna, kloka frågor.
I bilen på väg till sjukhuset sade hon;
-Mamma, när jag blir stor ska jag bli doktor. Inte vara sjuk själv. Då ska JAG vara doktor!

Hon är min idol! Fy tusan vad jag är stolt!

I eftermiddag har hon inte klagat på huvudvärk eller något annat.
Nu sover hon tungt i vår säng och jag ska snart gå ner och lägga mig bredvid. Älskade lilla unge!
Jag själv är helt slut av dagen. Det tar så otroligt mycket på en när sådana här saker sker.

1 kommentar: